Telia Logo mellan rand lemonsoft mellan rand sharp mellan rand datagroup mellan rand surfnet

Fyra Vindarnas Hus och Magasinet

För att lyckas inom restaurangbranschen i Hangö krävs uthållighet och ett fungerande stödnätverk


Kaj-Erik ”Nixu” Knichter är en erfaren hangöföretagare. Han har under 20 års tid drivit Restaurang Magasinet, en klädbutik, ett café och bageri. Idag finns det många bra restauranger i Hangö, men Magasinet är fortfarande nummer ett när det kommer till mat och vin.

Nixu har erfarenhet av både den intensiva sommarsäsongen och den ofta alltför lugna och kalla vintersäsongen. Motivationen och gnistan för företagandet förblir ändå stark.

Som hangöbo i tredje led gjorde Nixu för åtta år sedan även en fin kulturgärning för Hangö då han renoverade Mannerheims gamla café, Fyra Vindarnas Hus, till sin fornstora glans. Det berättas att Hangö och cafét hörde till de få ställen där man kunde se den tystlåtne marskalk Mannerheim med ett leende på sina läppar. Det är inte svårt att tro efter att man fått insupa restaurangens fridfulla atmosfär och sett den fascinerande vyn från caféts fönster.

Kassajärjestelmä - EKM - Neljän tuulen tupaMannerheim drev caféet under åren 1927-1933. De gamla fotografierna på väggarna berättar om ställets intressanta historia.

Det är en utmaning att vara restaurangföretagare i Hangö. Många spenderar sommaren här, men åker bort till vintern. Det har blivit lite vanligare att folk har en andra bostad i Hangö, men vintersäsongen är alltjämt svår.

Som företagare måste man vara uthållig och flexibel särskilt under den brådaste säsongen, berättar Knichter. – Det är full fart under 5 veckor, då vi försöker få ihop en stor del av årets intäkter. Det är ingen lätt uppgift. Lyckligtvis har jag haft tur med personalen. Idag är ungdomarna vana att vara lediga sommartid, och ibland kan det vara knepigt att hitta bra personal just under sommarsemesterperioden.  

Neljan Tuulen Tupa Winpos Företagarna Ronnie Carlsson och Kaj-Erik ”Nixu” Knichter firar 20 år av samarbete i år.



Även gällande samarbetspartners har Knichter haft turen med sig. Ronnie Carlsson från EKM som är återförsäljare av Winpos kassasystem i Hangö- och Ekenästrakten, har samarbetat med Nixu ända sedan Magasinet grundades. EKM är Winpos lokala partner och leverantör, och betjäningen fungerar även på det andra inhemska språket.

- Vi kan lita på att Ronnie eller någon i hans personal kommer hit snabbt som blixten i problemsituationer. Faktiskt hände det en gång att ett blixtnedslag hade orsakat ett elavbrott under natten så att kassorna inte fungerade. Jag kommer ihåg hur Ronnie körde in på gården en halv timme senare för att reda ut problemet, säger Nixu med ett skratt.

-Vi använder Winpos kassasystem på alla 4 verksamhetsställena, och vi har sammanlagt 7 kassapunkter. Tidigare använde vi traditionella kassaapparater, men ungefär vid samma tidpunkt som EKM inledde sitt samarbete med Winpos rekommenderade Ronnie att vi skulle övergå till ett kassasystem. Knichter har varit nöjd med sitt val. – Den största nyttan med systemet är driftsäkerheten och all data som ständigt är tillgänglig. Utgående från datan kan vi förutse antalet kunder och olika produkters åtgång. Vi planerar t.ex. arbetsskiften och inköp utgående från rapporterna. Inte ens vädret gör någon större skillnad, utan beräkningarna stämmer huvudsakligen.  

Bageriet och klädaffären fortsätter sin verksamhet utan större förändringar under hösten och vintern. Fyra Vindarnas Hus stänger sina dörrar till vintern den 30 september och Magasinet stänger i slutet av december. Inför säsongen 2020 hoppas Nixu kunna hålla även Fyra Vindarnas Hus öppet till slutet av december.

Mera info:

Magasinet

Winpos

PC Kassa

Nummenmaa sköter kunderna – vi sköter tekniken

nummenmaa logo

Året var 1989 då Arne Nummenmaa grundade sitt eget företag. Bara tre år tidigare hade han blivit vald till stadskamrer i Karis, vilket på den tiden gjorde honom till den yngsta i Finland med den titeln. Företaget tillhandahåller disponenttjänster samt i mindre utsträckning bokförings- och bokslutstjänster. Därtill erbjuds konsulttjänster hänförbara till kommunal och interkommunal verksamhet.

Grunden till arbetslivet lade han vid Svenska Handelshögskolan med titeln ekonomie magister. Tanken var från början att bli yrkesrevisor men samtidigt fanns alltid intresset för samhället där. Det blev totalt tolv år som stadskamrer innan olika tillfälligheter förde honom vidare i arbetslivet. Han fick bland annat en tjänst som ekonomichef vid Karis Kyrkliga Samfällighet och det var där som fastighetsfrågorna kom in i bilden. Ett antal stora projekt ledde till olika disponentjobb och så var bollen i rullning. Vidare arbetade han som förvaltningsdirektör, grundtrygghetsdirektör och nu som chef för intern service i Raseborg.

Det egna företaget har sedan år 2000 fungerat som sidobusiness men i takt med att uppdragen ökade föddes också tanken på att göra sidobusinessen till en heltidstjänst. Därför är det efter årsskiftet dags att förverkliga den tanken. Bokföringsbyrån har haft sin adress i Karis, men öppnade inför sommaren även ett kontor i Hangö som har öppet på måndagar och torsdagar samt enligt överenskommelse.

I samma veva som Arne Nummenmaa beslöt att satsa på företaget började han också titta på utrustningen, varefter han snabbt konstaterade att kontorssysslorna inte skulle kunna utföras med den föråldrade utrustning som fanns tillgänglig. Efter några tips om var han kunde hitta ett företag som kunde leverera den utrustning som krävs i ett modernt kontor kontaktade Arne Nummenmaa EKM Service som presenterade en lösning.

Lösningen blev bland annat en virtuell server som är tillgänglig från både Karis- och Hangökontoret, eller vilket kontor som helst för den delen. Dessutom införskaffades dator, kopieringsmaskin samt kringutrustning till nya Hangö-kontoret och därtill förnyades dator och printer i Karis. Hela processen från beställning till färdigt system tog endast en dryg vecka.

”Det känns tryggt att ha en samarbetspartner som EKM Service då de kan hjälpa mig på distans – oberoende var jag sitter. Den virtuella servern gör det också onödigt för mig att ta säkerhetskopior på mina filer. Det sköter EKM Service. ”

20160808 141311

Arne Nummenmaa har öppnat dörren på ny verksamhetspunkt i Hangö.


Bokföringsbyrån har två separata verksamhetspunkter. I Karis är företaget verksamt på adressen Åsvängen 10, medan bokföringsbyråns mottagningspunkt i Hangö är på Nycandergatan 20.

Vi på EKM önskar Arne Nummenmaa och hans bokföringsbyrå lycka till med nya lokalen och med hela verksamheten!

Mera info hittar du på www.nummenmaa.com

Vill du veta mera om våra servers, kan du titta in här.

 

Hotel Sea Fronts gäster utan en tråd

seafront

För sex år sedan flyttade Henrica Ewalds tillbaka till Finland från Sverige. Före flytten till grannlandet hade hon sommarjobbat på Hotel Sea Front som hennes svärfar ägde, så när det blev dags för en återkomst till hemlandet föll det ganska naturligt att ta steget in i hotellbranschen. Idag är Henrica delägare tillsammans med sin man och de driver åretrunthotellet med framgång. Kunderna består mest av inhemska gäster men också en och annan utlandsturist hittar hit.
"Våra gäster uppskattar närheten till kusten och vattnet som ligger alldeles intill då de själva kanske bor mitt i landet” säger Henrica och det ligger förstås något i det.

Hotellet ligger bara några meter från havet och ett stenkast från all service i Ekenäs centrum. Hotellet har 20 rum och över 40 bäddplatser. På hotellet finns även den populära glassbaren som är öppen under sommaren. Där serveras fantastiska glassportioner gjorda på ekologisk och närproducerad glass.

Som det nuförtiden är med alla hotell så erbjuder också Hotel Sea Front trådlös uppkoppling till sina gäster. Tidigare hade man en enklare lösning men det systemet räckte inte riktigt till för dagens behov så Henrica kontaktade EKM Service för att se om de kunde ta fram en produkt som kunde motsvara hotellets höga standard.

Aruba-iap105

Produkten heter Aruba. Aruba Networks producerar trådlösa nätverks- och mobilitetslösningar för en lång rad verksamheter – för små och medelstora företag, offentliga organisationer och för storbolagsmarknaden. Genom att fokusera på en bättre, och tekniskt avancerad WLAN-lösning har Aruba blivit en av de ledande producenterna på marknaden.

Aruba Networks har specialiserat sig på trådlösa nätverk som ger företag och privatpersoner möjlighet att vara mobila i den utsträckning de själva önskar. Med den enskilde användaren i fokus ser Aruba Networks till att varje användares tillgång till önskade nätverk säkras på ett optimalt och säkert sätt.

EKM Service saluför Arubas produkter och utför installationerna av dem på plats hos kunden. Man kan också hyra produkten för en kortare tid till evenemang av olika slag.

DSC 4657-2-2

”Nu kan hotellets gäster enkelt koppla upp sig trådlöst till de utplacerade WLAN-enheterna som jag vet att fungerar. Om något ändå inte skulle fungera som det ska så ringer jag bara till EKM som genast kan berätta vad jag ska göra”

Henrica Ewalds, hotellägare.

Mera info om Aruba finns här!

Mera om Hotel Sea Front finns på deras hemsida:
http://hotelseafront.fi/sv/

 

Klaus behöver ingen kontorist

Klaus Sundblom driver företaget Hydroforest som säljer maskiner och utrustning främst för trädgård och skog samt tillverkar hydaulikslangar. Man är mycket mån om att betjäna sina kunder med yrkeskunskap och snabb service är en självklarhet. Man upprätthåller en serviceverksamhet som täcker allt man säljer, och litet till. För att stöda denna servicenivå visste han att man behöver ett bra program. Utmaningarna var många, men det intressanta var att ett lokalt företag med dess program visade sig vara den mest lämpliga lösningen.

Klaus Sundblom beslöt att starta förhandlingar med EKM Service. Han behövde då både ny hårdvara och ett bra program, som höll reda på hans lagervärde i realtid, samt håller reda på alla service-uppdrag. Han behövde även en bra fungerande och smidig kassa som integrerade sig med allt det övriga.

Lemonsoft visade sig ha allt detta, så beslutet var enkelt för honom. EKM kunde leverera allt han behövde.

Hydroforest
"Nu slipper jag alla små lappar och papper som skrevs då, säger han. Kunder hämtade in sina maskiner för reparation och en del av lapparna tappades till och med bort i värsta fall. Nu har jag allt insatt i systemet bakom varje kund och allt blir noga dokumenterat – ordning och reda!"

Det sattes in alla hans kunder, leverantörer och leverantörsprodukter i systemet, vilket underlättar mycket då han säljer. Nu vet man också precis vilken produkt han har i sitt eget lager, inköpspris samt försäljningspris, ja hela prisstrukturen samt historiken finns där.

Hydroforest har modulerna: fakturering/reskontra, inköpsreskontra, lagerbokföring, serviceorder, försäljningsorder, inköporder, CRM samt kassa. Till bokföringsbyrån behöver han endast köra ut rapporter från programmet, inga direkta försäljnings- eller inköpsfakturor behövs dit mera.

Hydroforest1
"Tack vare Lemonsoft sparar jag in en halvdags kontorist, menar han. Vilket på årsnivå är ganska stora pengar. Och det blev mycket kostnadseffektivt också att få allt från ett och samma ställe – lokalt. De ansvarar för helheten och att allt fungerar snabbt och smidigt. Då jag har problem ringer jag till Camilla (som sköter användarstödet), skrattar han."

Klaus rekommenderar varmt programmet åt alla företagare som vill ha en smidig vardag.

Mera info om Lemonsoft finns här!

Länk:
http://www.hydroforest.fi/se

N3M Power är månadens kund

N3M

N3M Power Oy Ab grundades år 2006 och verkar i branschen för el- och nätuppbyggnad samt underhåll. De verkar i Södra Finland.

Företaget gör även elarbeten i skärgården. Huvudkontoret finns i Karis, men de har kontor också i Lojo och i Sibbo.

N3M erbjuder mångsidiga tjänster inom el- och telenätsuppbyggnad – så som planering, övervakning, förbindelser, kabeldragningar, byggnad och underhåll. Företaget bygger och underhåller även gatubelysningar.

År 2012 grundades N3M Group Oy Ab och N3MInfra Oy ab, vars huvudområden främst är jordbyggnad.

Vi är nöjda med EKM´s tjänster

”Vi började vårt samarbete med EKM Service Ab år 2007. Efter att vi sett en Lemonsoft-demo beställde vi programmet nästan genast. Vi jämförde olika program, men vi var då ännu ett ganska litet företag, och ville inta ha stora ”tungrodda” program, utan vi ville ha ett program som vi kan växa med.
Dessa krav uppfyllde Lemonsoft programmet.

I första skedet installerades fakturering, bokföring, löneräkning och inköpsreskontra, och utöver detta även projekthantering och logistik” säger N3M Power Ab:s enhetschef Mikael Nylund.



”Det gick förvånansvärt lite tid till att komma igång och det gick helt smärtfritt. Tilläggslicenser har vi aktiverat efter behov då företaget ständigt växer kraftigt – t.ex. den extremt viktiga logistiken” säger Nylund.

”Vi är nöjda med EKM Service Ab:s tjänster, vi får hjälp snabbt och de finns i närheten. Vi får även betjäning på svenska. Nivån på tjänsterna är bra, och de har hängt med i vår utveckling och uppfyllt våra krav, konstaterar Nylund.

Lemonsoft underlättar vår vardag

”Vår personal tycker att Lemonsoft är enkelt och effektivt att använda, och det underlättar och försnabbar vårt dagliga arbete”, berättar Mikael Nylund och fortsätter: ”Lemonsoft uppfyllde våra förväntningar och har effektiverat vår verksamhet på många del-områden. Rutinmässiga pappersarbeten har minskat, lagerhanteringen blivit lättare och projekthanteringen noggrannare. Även bokföringen och löneräkningen har blivit tydligare.”



Följande moduler har man i bruk:

- Lemonsoft Ekonomiförvaltning

- Lemonsoft Kundcentral (CRM)

- Lemonsoft Löne- och personaladministration

- Lemonsoft Logistik

- Lemonsoft Ledningens verktyg

- Lemonsoft Projekthantering

- Lemonsoft Gränssnitt

Länkar:
www.lemonsoft.fi
www.n3m.fi



Data Group HP Partner First Gold lockup winpos Microsoft silver dlink reg partner TierLogo Premium 200 fsecure partner novell ny